0

راهنمای کامل شستن پرده

پردههای غبار گرفته و کثیف نهتنها ناخوشایند هستند، بلکه میتوانند برای افراد مبتلا به آلرژی نیز مسالهزا باشند. خشکشویی امنترین راه برای برخی از پردهها، مانند پردههای پشمی یا چیندار است. اما در بسیاری از موارد، بسته به جنس و برچسب راهنمای پرده، میتوانید پردهها را با دست یا ماشین لباسشویی شسته و یا با استفاده از برس و جاروبرقی از تمیز شدن آلودگیها مطمئن شوید. قبل از شستن پرده ها، تمام پینها، آویزها و سایر قطعات سخت را از پرده جدا کنید تا از آسیب دیدن احتمالی ماشین لباسشویی جلوگیری شود.

شستن پرده با دست یا ماشین لباسشویی؟

مردم اغلب میپرسند: آیا میتوان پردهها را با ماشین لباسشویی نیز شست؟ پاسخ مثبت است، اما فقط در بعضی موارد. بسیاری از پردهها دارای برچسب شستشو هستند، بنابراین سعی کنید قبل از شستن پرده، توصیههای سازنده را بخوانید. بهطور کلی، پارچههای سبک که آب زیادی را در خود نگه نمیدارند، مانند نخ پنبه، برای شستن در ماشین لباسشویی مناسب هستند. بر روی ماشین لباسشویی خود، چرخه شستشوی ظریف یا شستشوی خنک را به همراه چرخش آهسته انتخاب کنید. به دلیل اهمیت شستن پرده در آب سرد، توصیه میشود از شوینده مناسباستفاده کنید که در آب سرد نیز به خوبی کار میکند.

روش شستن انواع پرده

حتی اگر بهنظر میرسد که پرده شما مناسب شستشو با دست یا ماشین لباسشویی است، همیشه سعی کنید پارچه را تست کنید تا از ثبات رنگ پرده مطمئن شوید. یک گوشه مخفی از پرده را انتخاب کرده و آن را در یک کاسه کوچک آب گرم و مواد شوینده قرار دهید و ثابت ماندن رنگ پارچه را بررسی کنید.

روش شستن پرده توری و حریر

پارچه سبک این پردهها هنگام خیس بودن آنها را مستعد چروک شدن میکند. به همین دلیل، بهتر است که آنها را در یک سینک پر از آب سرد و یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی بشویید.

  1. برای از بین بردن گرد و غبار، ابتدا پرده را در فضای باز تکان دهید.
  2. هر بار یک ردیف عمودی یا افقی از پرده را بشویید . آن را برای 10 دقیقه در آب صابونی غوطهور کنید. سپس بدون فشار دادن پرده، آن را بچرخانید تا آلودگیها شل شوند.
  3. سینک را خالی کرده، مجددا با آب سرد پر کنید و پرده را باز هم در آن بچرخانید تا باقیمانده مایع ظرفشویی پاک شود.

روش شستن پرده زبرا

پردههای زبرا بهطور معمول نیازی به شستشو ندارند و پاک کردن گرد و غبار و آلودگیهای موضعی برای تمیز کردن آنها کافی است.

  • گردگیری: غباررویی منظم، ظاهر پرده شما را حفظ میکند.
  • جاروبرقی: برای یک تمیزکاری عمیقتر، با استفاده از اتصال برس مبلمان به جاروبرقی، بهآرامی پرده را از آلودگیهای عمیقتر پاک کنید.
  • تمیز کردن لکهها: با استفاده از یک پارچه تمیز یا اسفنج مرطوب و یک کاسه آب گرم، به آرامی لکهها را پاک کنید. در صورت نیاز، میتوانید از مقدار کمی شوینده ملایم نیز به همراه آب گرم استفاده کنید.

روش شستن پرده پلیسه

گرد و غبار را با استفاده از جاروبرقی از بین ببرید: یکی از بهترین کاربردها برای اتصال برس روی جاروبرقی، استفاده از آن برای تمیز کردن پرده است. اطمینان حاصل کنید که این کار به آرامی و باملایمت انجام شود. مراقب باشید که زیاد به پلیسهها فشار وارد نشود، در غیر اینصورت ممکن است به چینها آسیب وارد شود.

برای تمیز کردن هرگونه آلودگی اضافی از پارچه استفاده کنید: با استفاده از یک پارچه مرطوب و غیرساینده که به آب ولرم آغشته شده است، از بالا شروع کنید و پرده را رو به پایین تمیز کنید. باز هم، مراقب باشید که این کار به آرامی انجام شود، زیرا برخی پردههای پلیسهدار شکنندهتر از دیگران هستند. اطمینان حاصل کنید که از نرم کننده پارچه یا مواد شیمیایی قوی که ممکن است پارچه را لکهدار کنند استفاده نشود.

روش شستن پرده ساتن

قبل از اقدام به شستن پرده ساتن، بهتر است گوشهای از پرده را بشویید و نحوه واکنش ساتن به مواد شوینده را مشاهده کنید. پرده ساتن را میتوان با دست یا ماشین لباسشویی شست. برای اطمینان از اینکه ساتن در طول شستشو نرمی، لطافت و رنگ منحصر به فرد خود را حفظ کند، این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • جدا کردن از میله: با استفاده چهارپایه مناسب، پرده را از میله خارج کنید. مراقب باشید که پرده در طول جدا کردن از میله کشیده نشود، زیرا این کار باعث آسیب رسیدن به ساتن میشود.
  • شستش پرده: در صورت شستشو با دست، سینک ظرفشویی را با آب ولرم پر کنید وشوینده مناسبرا به آن اضافه کنید. محتویات سینک را بهخوبی هم بزنید تا صابون بهطور کامل در آب حل شود. پارچه را وارد سینک کرده و با مالش آرام پارچه، پرده را باملایمت بشویید. مراقب باشید که بیشتر وقتتان به شستن لکههای کثیف اختصاص پیدا کند. پرده را به خوبی آبکشی کنید تا اثری از شوینده بر روی ساتن باقی نماند. بعد از آبکشی، سینک ظرفشویی را با آب ولرم بیشتری پر کنید و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید به آن اضافه کنید. این محلول تمام آثار صابون را از بین میبرد و درخشش طبیعی ساتن را به آن بازمیگرداند. پارچه را درون سینک قرار داده و بگذارید چند ثانیه بماند؛ سپس آن را برداشته و دوباره آبکشی کنید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده میکنید، آن را روی چرخه آرام تنظیم کرده و از شوینده ملایم و آب سرد استفاده کنید.
  • خشک کردن: پردههای شستهشده را با دست نچلانید. آنها را روی حوله پهن کرده و حوله را رول کنید تا آب اضافی پردهها گرفته شود. حوله را، در حالی که پردهها روی آن قرار دارند در نقطهای دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید. میتوانید بر روی چهار گوشه حوله چند وزنه قرار دهید تا از تکان خوردن پرده در اثر باد جلوگیری شود. برای جلوگیری چروک شدن، اجازه ندهید پردهها کاملا خشک شوند. از خشک کردن پرده ساتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا ممکن است باعث کمرنگ شدن پارچه شود. میتوان پردههای شسته شده را در خشککن قرار داد و با استفاده از تنظیمات حرارت کم یا بدون حرارت آنها را خشک کرد. خشککن را روی حداقل زمان ممکن تنظیم کنید، زیرا ساتن پارچهای سبک است و به سرعت خشک میشود. گرمای زیاد ممکن است به الیاف ساتن آسیب رسانده و باعث چروک شدن آن شود. پردهها را به محض اتمام چرخه از خشککن خارج کنید.
  • اتو کردن: در حالی که ساتن هنوز کمی مرطوب است آن را اتو بزنید تا الیاف آن به راحتی صاف شوند. اتو را روی تنظیمات خنک قرار دهید و پرده را هنگام اتو کردن پشت و رو کنید.

روش شستن پرده مخمل

برخی از پردههای مخمل را میتوان با استفاده از ماشین لباسشویی شست، در حالی که برخی دیگر به خشکشویی نیاز دارند. برچسب سازنده را بررسی کنید تا بفهمید پرده مخمل شما جزو کدام دسته است.

  1. یک گوشه پنهان از پرده مخمل بدون پوشش را با استفاده از یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا از ثبات رنگ مخمل اطمینان حاصل کنید. اگر رنگ به پارچه منتقل شد، پرده را به خشکشویی بسپارید. اگر پرده شما رنگی نیست، میتوانید با استفاده از چرخه شستشوی ظریف، نصف مقدار معمول شوینده و آب سرد آن را در ماشین لباسشویی قرار دهید.
  2. با پردههای مخمل بهملایمت رفتار کنید تا الیاف مخمل آسیب نبیند. هرگز آنها را در خشککن قرار ندهید و روی طناب آویزان نکنید. در عوض،آنها را بهصورت افقی روی یک پاچه نخی پهن کنید تا خشک شوند.

درباره نویسنده


مطالب مرتبط


نظرات کاربران (0)

نظر خود را بیان کنید