0

همه چیز در مورد شستن لباس نوزادان

دنیای مراقبت از نوزادان و کودکان، دنیایی پر از عوامل چالش برانگیز است که میتوانند موجب استرس هر مادر و پدری شوند. ممکن است بسیاری از افراد گمان کنند که نحوه شستن لباس نوزاد نیز یکی از همین عوامل چالش برانگیز است؛ اما نگران نباشید. در حقیقت، شستن لباس کودک چندان هم کار پیچیدهای نیست. فقط باید مراقب باشید که لباسهای ظریف نوزاد حین شستن آسیب نبیند و چیزهایی مانند جوراب که اندازه کوچکی دارند گم نشوند. از آنجایی که لباس نوزادان و کودکان بیش از بزرگسالان در معرض انواع لکهها قرار دارد، بهتر است که اطلاعات خود را درباره انواع روشهای لکهبری افزایش دهید. با دانستن چند روش مهم و کمی تمرین، شستن لباس نوزاد برای شما به سادگی آب خوردن خواهد بود.

اهمیت شستن لباس نوزاد قبل از استفاده

به مراتب دیده شده است که پوست بسیاری از نوزادان بعد از پوشیدن یک لباس نو برای اولین بار، حساسیت نشان داده و جوش میزند. فرقی نمیکند که لباس بچه را در خانه دوختهاید یا از فروشگاه تهیه کردهاید؛ هر لباس جدیدی که قرار باشد به تن فرزند شما برود میبایست از قبل شسته شود. از آنجایی که نوزادان نسبت به بزرگسالان پوست بسیار حساستری دارند، شستن لباس نوزاد پیش از استفاده، تنها راه مطمئن برای جلوگیری از آسیبرسیدن به پوست آنها است. ضمنا نباید فراموش کنید که شویندههای مورد استفاده شما باید مخصوص کودکان و ملایم باشند. نکته: بسیاریاز فروشگاهها اندازه لباس را با برچسب به لباس میچسبانند. توجه داشته باشید که پیش از شستن لباس نوزاد این برچسبها را جدا کنید تا جای آنها پس از شستشو چسبناک نشود یا آسیب نبیند.

انتخاب بهترین شوینده برای شستن لباس نوزاد

پیش از این که اقدام به شستن لباس نوزاد خود کنید میبایست مواد شوینده مناسب برای انجام این کار را انتخاب نمایید. همیشه محصولات شوینده گوناگونی با برندهای متفاوت در قفسه فروشگاهها یافت میشوند. برخی از نوزادان به هر محصولی که دارای رایحه خاصی باشد حساسیت نشان میدهند. بنابراین برای آن که پوست نوزاد را تحریک نکنید بهتر است که از همان ابتدا به سراغ شویندههای غیرمعطر بروید.

روش صحیح شستشوی لباس نوزادان و کودکان

چگونه لباس کودک خود را با دست بشویید؟

ممکن است بر روی اتیکت لباس کودک شما ذکر شده باشد که بهتر است این لباس با دست شسته شود یا خودتان به دلایل زیادی ترجیح بدهید که به جای استفاده از ماشین لباسشویی از روش شستشوی دستی برای شستن لباس نوزاد خود استفاده کنید. در ادامه به اصلیترین مراحل شستن لباس نوزاد با دست اشاره میکنیم:

1. دمای آب را تنظیم کنید

دمای آب برای شستن لباس نوزاد و کودک باید به گونهای انتخاب شود که شوینده بتواند در آن دما عملکرد مناسبی داشته باشد و ضمن حفظ بافت لباس کودک، چرکها و بوی بد آن را نیز از بین ببرد. وان حمام یا لگن شستشو را پیش از شستن لباس کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. معمولا دمای آب مورد نیاز بر روی اتیکت لباس کودک درج میشود. در غیر این صورت وان یا لگن را از آب با دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد پر کنید. برای شستن پوشک پارچهای و لباس زیر کودک دمای آب را بالاتر ببرید تا هرگونه اثر عفونت و بوی بد از بین برود.

2. شوینده مناسب را به آب اضافه کنید

مقدار مناسبی از شوینده را در آب بریزید و هم بزنید تا کف کند. اگر لباس بچه زیپدار است، پیش از شستشو آن را ببندید. لباسها را یکی یکی در آب قرار دهید و آن را به آرامی در آب حرکت دهید. از کشیدن، سابیدن و چلاندن لباس خودداری کنید و در هر مرحله از پاکسازی لباس آن مرحله را با فشار کم و به آرامی انجام دهید. اگر روی سطح لباس لک شده است، بهتر است که پیش از شستشو متناسب با نوع لکه عمل لکهزدایی را انجام دهید.

3. اجازه دهید تا لباس خیس بخورد

ابتدا اجازه بدهید تا چند دقیقه لباس نوزاد در محلول آب و شوینده خیس بخورد. سپس لباس را به یک لگن با آب تمیز منتقل کرده و شستشو را تا زمان پاکسازی کامل لباسها از کف ادامه دهید.

4. لباسها را خشک کنید

لباسها را در این مرحله نچلانید. بلکه به آرامی و بدون هیچ فشاری آن را بپیچید تا آب از لباس خارج شود. لباس کودک خود را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. جایی را انتخاب کنید که گردش هوای خوبی وجود داشته باشد اما آن را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید چرا که ممکن است این کار موجب آسیب رسیدن به بافت لباس شود. البته بهتر است که پوشکهای پارچهای و لباس زیر کودک را زیر تابش مستقیم آفتاب خورشید قرار دهید چرا که اشعه آفتاب بهعنوان یک ضدعفونیکننده طبیعی عمل میکند. معمولا شستن لباس نوزاد با دست راه مطمئنتری برای پاکسازی آن است اما اگر میخواهید در وقت خود صرفهجویی کنید میتوانید از ماشین لباسشویی کمک بگیرید.

نکات شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی

هرچند توصیه میشود فرآیند شستن لباس نوزاد با دست انجام شود، اما انجام این کار میتواند وقتگیر و طاقتفرسا باشد. به همین دلیل، والدینی که قادر به شستشوی دستی لباس نوزاد خود نیستند، میتوانند با کمک گرفتن از نکات زیر، بهترین نتیجه را از شستن لباس نوزاد با ماشین لباسشویی دریافت کنند.

1. لباسهای نوزاد را قبل از لباسهای خود بشویید

ماشین لباسشویی میتواند کانون گرم باکتریهای مضر باشد؛ برای جلوگیری از انتقال برخی از باکتریهای لباس شما به لباس نوزاد، اطمینان حاصل کنید که ابتدا لباسهای نوزاد شسته شود.

2. لباس نوزاد را از قبل با صابون خیس کنید

یک روش عالی برای اطمینان از شستشوی کامل لباس این است که نصف فنجان شوینده مخصوص کودک را در یک سطل آب با دمای ۳۵ درجه سانتیگراد حل کنید و لباسهای نوزاد را پیش از قرار دادن در ماشین لباسشویی، برای نیم ساعت در آن بخیسانید.

3. لباس نوزاد را دو بار آبکشی کنید

برای اطمینان از پاک شدن کامل صابون از پارچه و شسته شدن باکتریها، چرخه آبکشی را دو بار اجرا کنید؛ یک بار با مخزن دارای شوینده و یک بار دیگر بدون صابون یا مواد شوینده. در واقع، چرخه آبکشی دوم باید تنها با استفاده از آب اجرا شود. به یاد داشته باشید، همواره میتوانید از دکتر خود در مورد نحوه شستن لباس نوزاد در ماشین لباسشویی و توصیهها و راهنماییهای بیشتر سوال کنید.

4. لباس نوزاد را بهطور کامل خشک کنید

لباس نوزاد را میتوان مانند هر لباس شخصی دیگری خشک کرد. چیزهایی مانند ژاکت و لباسهای توری باید بر روی یک سطح افقی گذاشته شوند تا در طول فرآیند خشک شدن شکل خود را از دست ندهند. با این حال، اکثر لباسهای دیگر را میتوان در خشککن قرار داد.

درباره نویسنده


مطالب مرتبط


نظرات کاربران (0)

نظر خود را بیان کنید